fav_idlehelp_center_iconicon planelogo boxquestion_icon
278 tilbud

Hotell

TravelBird forteller deg alt du trenger å vite om hoteller. Vær forberedt til din neste overnatting!
Tilbud
278 tilbud
278 tilbud
Filtre Tilbakestill

Antall hotellovernattinger i Norge øker

Thon Hotels, Scandic Hotels, Marriott eller Hilton? Reisetilbud er mange når du vil booke hotell. Det er ikke rart med tanke på hvor høy etterspørselen er: Nesten hver gang du eller noen andre skal tilbringe netter utenfor huset ditt, er hoteller et fristende alternativ. De finnes i alle størrelser og er i Norge rangert fra 1 til 5 stjerner. man kan også dele hoteller inn i flere ulike typer, alt etter hvilke behov du har. Unge reisende eller backpackere sjekker gjerne inn på en Hostel. Her deler man ofte rom med flere, da man leier sengeplass - ikke rom som i tradisjonelle hoteller. Grunnen til at man velger hostell er at det er som billige hoteller, samt at man lettere kommer i kontakt med andre reisende. Reisende som er på bilferie sjekker som regel inn på en motell. Ordet motell er en sammensetning av ordenene motor og hotell. Her får man et enkelt rom til en billig penge. Motellets fasiliteter er som oftest ikke til å skryte av, men fungerer utmerker for å få deg noen timer på øyet og en dusj. Det har i mange år ikke vært mange store konkurrenter til hotellbransjen. I de siste par årene har imidlertid selskaper som Airbnb prøvd å få en bit av kaken. Her har man muligheten til å bo i hjemmet til noen andre, i stedet for å ta inn på hotell. Andre muligheter er blant annet vandrerhjem og campingplasser.

Hvor stor er egentlig hotellindustrien i Norge? Det er ikke så lett å svare på, men tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) kan gi oss en pekepinn. Fra 1. januar 2017 til og med august 2017 ble det totalt registrert litt over 25 millioner hotellovernattinger. Det er med andre ord mange som var på ferie i Norge! Overnattingene kan man dele videre inn i:

  • Hotell og liknende overnattingsbedrifter - 16 480 0718 overnattinger
  • Campingplasser - 6 382 081 overnattinger
  • Hyttegrender - 1 980 372 overnattinger
  • Vandrerhjem - 270 850 overnattinger

Som man tydelig ser at tallene over er hotell og liknende overnattingsbedrifter desidert det mest populære alternativet for reisende i Norge. Dette alternativet er blitt mer og mer populært, også blant turister. Hvis man derimot ser på antall hotellrom, vil man se et fall på omtrent 2550 fra august 2016 til august 2017. Ved første øyekast kan det se ut som om hotellnæringen i Norge krymper: færre hotellrom er et tegn på at bransjen krymper? Det kan virke logisk, men virkeligheten er en annen. Det som er viktig er ikke hvor mange senger man har, men belegget, også kalt kapasitetsutnyttelsen, på disse. Det hjelper ikke ha 1 million hotellrom, dersom man kun har 10 gjester der i løpet av et gitt år. I 2016 var kapasitetsutnyttelsen av hotellsenger 51,9 prosent. I 2017 hadde dette tallet steget til 54,3 prosent. Det betyr at selv om man har fått færre hotellsenger, har de sengene man har blitt brukt oftere. Dette gir også mening, har man færre senger, vil de sengene man har få større kapasitetsutnyttelse. For å finne ut om bransjen har vokst eller ikke, må vi ta en titt på antall overnattinger.

I 2016 økte utenlandske ankomster ved hoteller i Norge med hele 12 prosent, sammenlignet med fjoråret. Videre økte antall overnattinger av reisende fra Norge og utlandet, på hotell og liknende overnattingsbedrifter, med 3,5 prosent fra august 2016 til august 2017. Det er en gladnyhet for hotellindustrien landet over at flere velger å legge reisen sin i Norge, men det er verdt å merke seg at det er nordmenn som står for brorparten av veksten i antall overnattinger.

Men hva med prisene? Hvor mye koster det egentlig for en hotellovernatting i Norge? I august 2017 var gjennomsnittsprisen per rom per natt 945 kroner. Dette er 3 prosent mer enn august 2016. Det er dog variasjoner innad i Norge. For eksempel vil et hotellrom på Svalbard i snitt koste deg 1585 kroner, mens et rom i Buskerud fylke i snitt slanker lommeboka med 788 kroner.

Visste du at 6 av de 10 høyeste hotellene i verden er i Dubai?

Mange booker hoteller via tredjeparts-nettsider

Tidligere var det vanlig å kontakte hotellet man ønsker å bo på direkte. Slik er det ikke nå lenger, da bookingselskaper på nett har tatt over. I dag står disse selskapene, kalt Online Travel Agents, for en fjerdedel av hotellboookingene. Nylig ble dette slått opp i media. Debatten dreier seg om hvorvidt vi skal ha en såkalt rate parity, som er at hoteller ikke kan ha billigere priser på egne nettsider enn det bookingselskapene de samarbeider med på nett tilbyr. Noen land har gjort rate parity ulovlig, men det har ikke Norge, ennå. Det kan imidlertid forandre seg.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv gikk nemlig tidligere i høst hardt ut mot klausulen i Dagens Næringsliv. I artikkelen er hun sitert på at Konkurransetilsynet må ta saken på alvor og at denne typen prisklausuler er ulovlige fordi de er konkurransehemmende. Booking-selskapene sier på sin side at de forholder seg til den gjeldende loven i hvert land, og legger til at de driver med profitt i land som allerede har bannlyst rate parity. I tillegg mener de at det ikke er riktig at hotellene skal få reklame på bookingsidene uten å gi noe tilbake.

Dette er ikke første gang reiselivsnæringen og booking-bransjen har gått i tottene på hverandre i media. I mai 2017 kan vi lese i Dagens Næringsliv at bookingselskaper som booking.com og hotels.com driver villedende markedsføring. Det hevdes av EUs forbrukermyndigheter at selskapene har benyttet seg av følgende triks:

  • Reklamerte med at det kun var “ett rom igjen”: Det viser seg at dette ikke gjaldt at det var det siste rommet igjen på hotellet, men på booking-selskapenes egne nettsider.

  • Fiktive “rabatter”: Det står for eksempel -30 prosent i dag, men opplyses ikke om at dette er basert på gjennomsnittsprisen de siste 30 dagene, og ikke et tilbud kun for i dag.

Booking-gigantene likte dårlig presseoppslaget, og hevdet at dette var et stunt for å fremme hotellenes kommersielle interesser. Det blir spennende å følge utviklingen videre!

Netflix, en av de største filmhusene i verden, eier ingen kinosaler. Spotify produserer ikke musikk, og Uber eier ingen biler. Den digitale delingsrevolusjonen er i anmars. Påvirker dette hotellnæringen? Ja, visst! Du har helt sikkert hørt om overnattingstjenesten AirBnb. Denne tjenesten lar deg leie ut hjemmet ditt til reisende, slik at ditt eget hjem på en måte blir et hotell! Men hvor stort er selskapet, og hva gjør det med hotellbransjen? Vi skal til vår kjære hovedstad, Oslo. Her er hele 4000 verter registrert på Airbnb. Dette tilsvarer 21,6 prosent av byens overnattingskapasitet, ifølge en masteroppgave fra Norges Handelshøyskole. Oppgaven hevder at omsetningen til alle hotell Oslo ville vært 132 millioner kroner høyere i 2016 dersom AirBnB ikke hadde tatt markedsandeler. Det er mye penger! Andre hevder at AirBnB tar toppene, altså de som ønsker hotellrom, men ikke får fordi det er fullbooket. Kanskje fordi pakkereiser er blitt så populært?

I juli 2017 kjørte NRK en artikkel med tittelen «Airbnb vokser kraftig i Norge». Det viser seg at ifølge overnattingstjenesten er antall annonser økt med 58 prosent i Norge på ett år. Det kan høres skremmende ut for hotelleiere. Men virkeligheten kan være en annen. Ifølge en artikkel i Forbes fra februar 2017, økte Marriott kvartalsresultatet fra 202 millioner dollar året før til 244 millioner dollar i 2017. Marriott er verdens største hotellkjede, så resultatene deres gir en god pekepinn på Airbnbs effekt på de store hotellkjedene. Stephanie Linnartz, global handelsdirektør for Marriott, gikk faktisk så langt i å si at de aldri har vært redde for konkurranse.

Det betyr imidlertid ikke at hotellkjeden har latt være å iverksette tiltak for å stå i mot Airbnb. Kanskje det mest revolusjonerende tiltaket er roboter som leverer håndklær og andre småting fra resepsjonen opp til gjestens rom. Dette frigjør tid, slik at de ansatte kan fokusere på viktigere oppgaver. De har også åpnet for bookinger gjennom Facebook Messenger, Slack og kinas meldingsapp WeChat. Videre har de også laget en egen app, PlacePass, hvor hotellgjester kan dele opplevelser og anbefale aktiviteter. Ved å være aktive på sosiale medier og holde følge i app-verden, prøver tradisjonelle hotellkjeder å holde tritt med delingsøkonomien og den digitale utviklingen.

Så de største hotellkjedene er foreløpig ikke på randen av konkurs grunnet Airbnb og fremveksten av delingstjenester. Men hva med de små? Hvordan blir de påvirket av Airbnb? I en artikkel publisert på nrk.no er regionsleder for NHO reiseliv Midt-Norge og hotelldirektør ved Thon Hotel Moldefjord, Henriette Kitel, faktisk sitert på at Airbnb har tatt relativt lite av hotellovernattingen. Hun er også positiv til delingsøkonomien og er glad for å få flere turister til Norge. Videre står det at Marit Krekvik, markedssjef i Destination Vest, ikke har fått negative reaksjoner på Airbnb fra deres medlemmer. Det er en spennende utvikling, og hvem vet, kanskje alle hotell oslo er i hjemmene til folk om noen år?

Vet du hvor mange hotellrom det finnes i dag?

Man regner med at det finnes hele 15,5 millioner hotellrom.

De tre største hotellkjedene i Norge står for flere hundre av hotellene. De desidert største hotellkjedene i Norge er Thon Hotels, Nordic Choice Hotels og Scandic Hotels. Scandic Hotels er en svensk kjede, og regnes som Nordens største hotellkjede med 230 hoteller i hele syv land. i 2014 hadde selskapet 13000 ansatte og 84 hoteller i Norge. I en artikkel på Hegnar.no står det at omsetningen for 2.kvartal 2017 var på svimlende 209 millioner svenske kroner. Det er mye penger, men fortsatt en stor nedgang fra 2.kvartal 2016, hvor hotellkjeden omsatte for 261 millioner kroner. I løpet av kvartalet åpnet hotellkjeden ni nye hoteller, som økte selskapets rombeholdning til 42768. Frank Fiskers, konsernsjef i Scandic Hotels uttaler i artikkelen at han er entusiastisk med tanke på selskapets posisjon i Norge fremover.

Nordic Choice Hotels er den nest største hotellkjeden i Norden. De har et respektablet arsenal på hele 185 hoteller i Skandinavia og Baltikum, og over 12000 ansatte. Selskapet blir eid av den energiske Petter Stordalen. Sommeren 2017 var han igjen i media. Denne gangen var det fordi Nordens høyeste bygning skal bli et Nordic Choice Hotell. Karlatornet i Gøteborg skal etter planen stå ferdigstilt i 2021, og vil med sine ragende 245 meter ta tronen som Nordens høyeste bygning.

Thon Hotels er også en stor hotellkjede i Norge. Den eies av den legendariske forretningsmannen Olav Thon som i 2010 kåret til den rikeste mannen i Norge av Kapital. Formuen hans er på svimlende 21,3 milliarder kroner. I tillegg til å eie formidable 47 hoteller, eier Olav Thon Eiendomsselskap hele 99 kjøpesentre i Norge.

Verdens dyreste hotellrom er på Hotel President Wilson i Geneva.

Én natt her kan koste opp til 84000 dollar!

Hoteller blir rangert fra 1 til 5 stjerner, men noen hoteller har gitt seg selv 7 stjerner! Du får det presset i fjeset hver gang du skal bestille hotell: stjerner, stjerner, stjerner! Hvorfor er det så viktig og hvordan blir de regnet ut? I Norge er det Norsk Hotellklassifisering som tar seg av stjernetildelingen. Den utarter seg i grove trekk slik:

  • 1 stjerne: Bad deles med andre reisende. Rommet er enkelt innredet.
  • 2 stjerner: Fortsatt enkelt innredet, men halvparten av rommene har eget bad.
  • 3 stjerner: Bedre romstandard med TV samt eget bad. Det er også krav om matservering i egne eller nærliggende lokaler.
  • 4 stjerner: Enda bedre romstandard, internettilgang og bedre matservering.
  • 5 stjerner: Høyt servicenivå og romstandard. Svømmebasseng eller fitness-senter med bemanning, 24 timers resepsjon samt god servering.

Det finnes også hoteller som har mer enn 5 stjerner, men dessverre ikke i Norge. Det mest kjente er uten tvil det syv-stjerners hotellet Burj Al Arab i Dubai, som ligger på en øy. En natt på den royale suiten her koster utrolige 50 000 kroner! Dersom dette høres ut som noe for deg er det bare å bestille en reise til Dubai med en gang! Det mest luksuriøse og dyreste hotellrommet finner vi imidlertid i Oslo, på Radisson Blu Plaza hotell Oslo. Her koster det dyreste hotellrommet svimlende 48000 kroner. Med sine imponerende 110 meter er rommet også å regne som det høyeste hotellrommet i Norge. Rommet ligger midt i hovedstaden med utrolig god utsikt. Rommet har blant annet gjestet den tidligere presidenten i USA, Bill Clinton, skuespillerne Will Smith og Tom Cruise, samt rockegruppen The Rolling Stones, imponerende!

Hva med hotell Bergen? Det dyreste hotellrommet her koster nemlig 15.000 kroner per natt, og drives av Clarion Collection Hotel Havnekontoret. Det finnes heldigvis billige hoteller også, så ikke få hetta dersom du ikke vil bla opp såpass for kun én natt! Hva venter du på? Gjennomfør din neste hotellbooking nå!

Kan vi hjelpe? Finn svar på ofte stilte spørsmål eller kontakt oss.
Besøk hjelpesenteret